بهترین تکنیک ها برای مدیریت زمان و بهره وری بیشتر
هر شغلی که داشته باشید حتما باید مدیریت زمان را بلد باشید تا بتوانید تمام کارهای خودتان را انجام بدهید. هر شخصی یک سری مسئولیتها دارد که باید آنها را انجام بدهد پس مدیریت زمان برای آن بسیار ضروری است تا بتواند به موفقیت برسد. در ادامه این مقاله چند تکنیک معرفی میکنیم که میتوانید از آنها برای مدیریت زمان استفاده کنید.
داشتن الگو مناسب برای خواب برای مدیریت زمان
بهرهوری هر روز شما به کیفیت خواب شب قبل شما بستگی دارد، چون زمانی که خواب خوب داشته باشید روز خیلی خوبی در انتظارتان خواهد بود. دکتر استفانی سیلبرمان، روانشناس بالینی بر این باور است که بهترین روش برای تنظیم الگوی خواب، تغییر آن در طی افزایشهای 15 دقیقهای میباشد.
پس اگر قصد دارید که یک فرد سحرخیز شوید و احساس خستگی و خواب آلودگی نداشته باشید، باید هر 3 یا 4 روز یکبار 15 دقیقه زودتر از همیشه از خواب بیدار شوید تا بتوانید بدنتان را الگوی مناسب خواب سازگار کنید و به بهره وری بالایی دست پیدا کنید. این چرخه قابل تکرار میباشد تا در نهایت خوابتان به گونه ای نظم پیدا کند که هر روز بتوانید سر ساعت مشخصی از خواب برخیزید. این روش برای مدیریت زمان هم خیلی کمک میکند.
انجام دادن کارهایی که از نظر مکانی بهم نزدیک هستند
زمانی که روز خودتان را آغاز میکنید، باید تمام کارهایی که از نظر مکانی یکجا قرار دارند را زودتر انجام بدهید تا بتوانید در زمان خود صرفه جویی کنید. مثلا در آشپزخانه صبحانه میل میکنید، کارهای دیگری که در آشپزخانه دارید را هم انجام بدهید و سپس سراغ کارهای دیگرتان بروید.
وقتی مسئولیتهای زیادی را که در یک مکان دارید را در مدت زمان خاصی انجام بدهید دیگر لازم نیست که مرتب از جایی به جای دیگر منتقل شوید و سپس باز هم به جای اول خود بازگردید. با این روش هم مدیریت زمان خیلی خوبی میتوانید داشته باشید.
چرت 20 دقیقهای بعد از ناهار
مارگارت تاچر، نخست وزیر انگلیسی در سخترین دوران نخست وزیری خود در تمام ساعات کاری خودش چرتهای کوتاه داشت. او به جای اینکه 6 تا 8 ساعت استراحت کند، در طول روز چرتهای 20 دقیقهای داشت تا بتواند با کمک این روش کمبود خواب خودش را جبران کند و انرژی که از دست داده است را بدست بیاورد.
یکی از روشهایی که موجب هشیاری بیشتر و شارژ شدن دوباره مغز میشود، چرت 20 دقیقهای بعد از خوردن ناهار میباشد. با این روش بدون اینکه از محرکهای مصنوعی مثل کافئین استفاده کنید میتوانید بهرهوری خودتان را در طول روز بیشتر کنید و همینطور مدیریت زمان خوبی هم داشته باشید.
استفاده از غذای سالم و مقوی
ناهاری که در محل کار میخورید، تاثیر زیادی روی کیفیت کار شما میگذارد. اگر کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید، معمولا عادتهای غذایی خودتان را رها میکنید و سراغ سریعترین غذاها یعنی فست فود میروید تا انرژی زیادی در بدن خود به وجود بیاورید. استفاده درست از زمان ارتباط مستقیمی با نحوه جذب کالری در طول روز دارد، پس باید ناهاری که میخورید سالم و مناسب باشد.
اگر قصدتان این است که در طول روز بازدهی خیلی خوبی داشته باشید باید در وعدهی ناهار 400 تا 600 کالری دریافت کنید. توصیه کارشناسان این است که بیشتر از غذاهای کربوهیدرات پایین و فیبر بالا استفاده کنید که میتوان به نان سبوسدار، میوه و سبزیجات تازه اشاره کرد. اگر نیاز به میان وعدهای دارید که انرژی خوبی بگیرید حتما سراغ موز و آووکادو بروید که به مرور و آهسته انرژی آزاد میکنند.
تجسم نتیجه کار
طبیعی است که در ساعات پایانی روز، تمرکز کمتری برای انجام کارهایمان داشته باشیم. معمولا در اطراف ما عوامل حواس پرتی زیادی هستند که توجه ما را برای خود میکنند. دیوید راک، موسس انستیتو Neuro Leadership بر این باور است که مغز انسان نسبت به عوامل حواس پرتی خیلی سریع واکنش نشان میدهد پس باید بتوانید تا جایی که امکان دارد روی یک هدف خاص تمرکز کنید. این موضوع هم ناگفته نماند که تجسم کردن نتیجه کار و رضایت خاطر حاصل از آن به شما کمک فراوانی میکند.
بیدار شدن با آهنگ ملایم
معمولا کسانی که صبح زود نمیتوانند از خواب بیدار شوند، آهنگ گوش خراش و بلند را پخش میکنند تا بتوانند سریعتر از خواب بیدار شوند، ولی پیشنهاد میکنیم به سراغ ریتم ساعت طبیعی بدن یا نشانههای طبیعی برای بیدار شدن آرام بروید مثلا از صدای آرامش بخش باران در جنگل استفاده کنید تا به آرامی از خواب بیدارتان کند.
دیدگاهتان را بنویسید